Øving 1. Pedagogisk bruk av LMS
Læringsmål:
Hva skal læres?
Jeg underviser i VG2 Helseservicefag, i faget Kommunikasjon
og samhandling. Dette er et 5 timers fag. Siden jeg underviser på yrkesfag, er
det viktig for meg å gjøre faget mest mulig praktisk. Vi har også en
tverrfaglig praktisk muntlig eksamen i faget.
Uke 9: Kap. 8 Respekt, toleranse og omsorg . Læreplanmål 13:
« Gi eksempler på hva respekt, toleranse og omsorg innebærer for
yrkesutøvelsen»:
Uke 10-11: Kap. 9 Samhandling . Læreplanmål 19: « Drøfte
ulike strategier for konflikthåndtering og vise dem i praksis.»
Repetisjon: Hele boka, alle kapitlene og læreplanmålene.
Innhold
: Lærestoffets natur, organisering og fremstilling
Kap. 8: Læringsmål: - vite hva vi mener med verdier, og
hvilke verdier og holdninger som er
viktig i
helsesektoren
-vite hva
som menes med et helhetlig menneskesyn, og få forståelse for
hvorfor det er viktig for deg som
helseservicearbeider
-få
kjennskap til begrepet profesjonell omsorg
Kap. 9 : Læringsmål : -vite hvorfor samarbeid er viktig
-lære om
grupper og gruppeprosesser
- kjenne
til hvordan man kan utvikle fellesskapsfølelse i en gruppe
-vite
hvorfor det er viktig med felles regler og retningslinjer i et
arbeidsfellesskap
-lære hva
tverrfaglig samarbeid er og hvorfor det er viktig
-kjenne til
hva Arbeidsmiljøloven sier om samarbeid
Deltakerforutsetninger:
Forkunnskaper, forventet forståelse, bakgrunn, preferanser: Vi er på yrkesfag.
Mange av elevene lærer best ved at teorien kombineres med og knyttes opp til
praksis.
Rammefaktorer:
Faktorer som påvirker læring ( teknisk utstyr, tilgang til Internett,
støttepersoner, klasserom, bøker, fagplaner osv.) : Vi har prosjektor /
internettilgang i alle undervisningsrom
Arbeidsmetoder:
Aktiviteter, hvordan skal elevene arbeide og lære. Arbeide med skriftlige
oppgaver + rollespill.
Vurdering
/ evaluering: Hvordan vurdere læring og hvilken form skal brukes : Jeg
planlegger denne gangen en test i 2.0 etter kapittel 8. Vi har hatt stor
variasjon i vurderingen i løpet av skoleåret: skriftlige prøver, muntlige
høringer, fremlegg, fagsamtaler m.m., for at de ulike elevene skal få vise seg
frem slik hvor de selv synes de får best mulighet til å vise seg frem.
MAKVIS:
Motivasjon:
Jeg ser at variasjon i undervisningsopplegget er motiverende for elevene.
Elevene er raske til å være på Facebook og andre sosiale medier. Jeg tror at
hensiktsmessig bruk av IKT i undervisningen er motiverende for mine elever.
Aktivisering:
Jeg har kun benyttet samskrivningsdokumentet i ITs learning en gang . Har nå
planlagt å benytte dette igjen i denne terminen. Ser at dette er en mulighet
for alle til å kunne delta.
Konkretisering:
Vi forsøker hele tiden å knytte teorien i programfagene opp i mot de tre
yrkene, som kan bli sluttkompetanse på VG3 nivå: Helsesekretær,
tannhelsesekretær og apotektekniker. Elevene er ute i PTF en dag i uka. De
aller fleste i klassen min er på apotek, men noen er også på tannlegekontor og
legekontor. Jeg forsøker hele tiden å trekke erfaringene fra praksisen inn når
vi går igjennom teorien.
Variasjon:
Jeg benytter alt fra «gammeldags» tavle + dialog, men tar da like gjerne og
kopler til PC / prosjektor og skriver inn. Finner små film snutter på Utube,
jobber i grupper, har fremlegg, fagsamtaler m.m.
Individualisering:
Stor variasjon i undervisningsmetoder og vurderingssituasjoner
Samarbeid:
Elever kan få til mer sammen enn hva de klarer alene. Enkelt ganger lar jeg de
samarbeide og hjelpe hverandre når de jobber med oppgaver, men ønsker likevel
en individuell innlevering. Andre ganger er hele produktet felles.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar