onsdag 1. mai 2013

Øving 3 : Video og innhold


Oppgave 1 - Lag din egen videosnutt

Dette er den tredje øvingen i studiet IKT i læring. Denne gangen skal vi lage en egen videosnutt og inkludere denne i bloggen. Temaet er IKT i læring , men vi kan selv velge innhold for filmen.

Jeg har valgt å lage en film som viser hvordan en lærer kan organisere opplæringen ved støtte av en læringsplattform. I dette tilfellet ITs learning. Videoen jeg har laget er tenkt brukt for lærerne på min avdeling, som underviser i samme fagkrets. Målet med opplæringen er å vise fordelene for elever og lærere når vi samler oppgaver, ressurser og vurderinger i et fag i en digital mappe.

Jeg har installert programmet Screencast-O-Matic og tatt skjermopptak for å lage denne videoen.

Jeg viser hvordan planleggeren kan brukes for å strukturere undervisningen. Dette gir elevene forutsigbarhet og struktur. Det hjelper også læreren til å ha en god plan. Lenker og ressurser kan knyttes inn i planleggeren, både til å brukes i selve undervisningstimen og for å være tilgjengelig for elevene i etterkant.

Jeg benytter konsekvent innleveringer i læringsplattformen. I faget jeg viser her er det også egnet å lage prøver i ITs learning. Da får jeg karakterene tilgjengelig, slik at de kommer direkte inn i vurderingsoversikten. Dette er en stor fordel for å ha struktur og oversikt i vurderingsarbeidet.

Andre vurderingssituasjoner som muntlige fremlegg, fagsamtaler o.a. legges også inn i vurderingsoversikten ved at jeg oppretter "egen definert vurdering " i vurderingsoversikten.

"Snarfilmer" : Temaet for denne leksjonen har vært hvordan lage snarfilm. Jeg har tidligere i bloggen skrevet om Den didaktiske relasjonsmodellen.Variasjon i undervisningsmetodikken er nødvendig.

Jeg har laget et undervisningsopplegg for elevene hvor de kunne velge å besvare oppgaven ved å lage en film. Dette ble veldig populært. Elevene filmet med mobilene sine. Det ble fine filmer og bra faglig innhold. Videoene ble karaktersatt og var et alternativ denne gangen til skriftlig prøve.


Oppgave 2- Del videoen på YouTube og inkluder den på bloggen