IKT I LÆRING
Øving 2: Formativ vurdering og digitale tester
Hvordan
er det mulig å bruke digitale tester i min egen undervisning for å
tilrettelegge for læring?
Oppgave
1-
Beskrivelse
av tre opplegg for formativ bruk av digitale tester, i min undervisning.
Kontekst:
Jeg underviser i VG2 Helseservicefag i faget Kommunikasjon- og samhandling. Faget
har 5 undervisningstimer i uka. Siden jeg underviser på yrkesfag, er det viktig
for meg å gjøre undervisningen mest mulig yrkesrettet.
Overordnet mål
for opplæringen: Forberede elevene til tverrfaglig
praktisk muntlig eksamen i faget.
Krav til
forberedelse fra lærerens side: Alle testene tas i prøvemodus.
Dette gjør at når eleven er i gang med testen, «låser» pc en seg slik at eleven
ikke kommer inn på noe annet på pc en før testen er over. Det kan være smart at
elevene har lastet ned prøvemodus i forkant, ellers må du legge inn noen
minutter til dette.
Opplegg 1: Motivere for
læring ved å ta en test i forkant av læringsøkten.
·
Beskrivelse
av hvordan gjennomføringen bør foregå rent konkret.
Vi skal starte med et nytt tema
om Dokumentasjon.
For å skape nysgjerrighet og interesse for temaet og aktivisere elevenes
forkunnskaper, vil jeg lage en test i forkant av læringsøkten. Jeg lager 10
spørsmål i testen. Testen er kun åpen i 15 minutter. Det er ikke anledning til å bruke
hjelpemidler.
·
Fordeler
med opplegget og pedagogiske gevinster
Gjennom testen
får elevene en introduksjon til temaene som videre vil gjennomgås og jobbes mer
med i undervisningen. Hensikten med testen er å skape nysgjerrighet omkring
emnet. Målet med testen er å skape motivasjon
for læring og å aktivisere elevene.
·
Mulige
fallgruver du ser for deg / Eventuelt
andre ting du mener det er viktig å få frem
Testen må engasjere, slik at elevene blir interesserte i
emnet. Du kan f.eks. lage et case som viser konsekvenser av manglende
dokumentasjon, og skape engasjement omkring dette.
• Overordnet
mål for opplegget du nå skisserer.
Opplegget er tenkt
brukt som repetisjon i forkant av eksamen.
• Krav
til forberedelse fra lærerens side
Du må opprette en test
og gi elevene tilgang til å legge inn spørsmål i testen.
• Beskrivelse
av hvordan gjennomføringen bør foregå rent konkret.
Klassen deles i
grupper på 2-3 elever, som får ansvar for 1-2 kapitler hver. Det skal lages 2
sentrale spørsmål fra hvert kapittel. Testen skal være selvrettende.
• Fordeler
med opplegget og pedagogiske gevinster
Elevene får samarbeide om en oppgave. Alle blir
engasjerte og bidrar. Elevene hjelper hverandre å få frem viktige emner fra
pensum.
• Mulige
fallgruver du ser for deg/ Eventuelt andre ting du mener det er viktig å
få frem
Enkelte elever kan
bli veldig fort ferdig, de kan da få nye utfordringer om å lage ytterligere
flere spørsmål eller at de eksperimenterer med mer avanserte spørsmålstyper.
Opplegg 3: Test underveis i
opplæringen, slik at den enkelt kan se hvor hun står og motiveres til videre innsats.
• Kontekst: En kort beskrivelse av den
aktuelle undervisningssituasjonen slik at leseren forstår konteksten opplegget
gjelder for.
Vi skal
begynne med Kap. 12. Om taushetsplikt og personvern.
• Overordnet
mål for opplegget du nå skisserer.
Mål for
opplæringen er at elevene skal vite hva taushetsplikt og personvern betyr i
helseserviceyrkene. Etter avsluttet opplæring skal elevene ha:
·
Kunnskaper:
om hva som står om taushetsplikt og personvern i lovverk og yrkesetiske
retningslinjer
·
Holdninger:
om hvordan de som profesjonell yrkesutøver skal opptre
·
Ferdigheter:
være i stand til å anvende kunnskapen i den praktiske yrkesutøvelsen
• Krav
til forberedelse fra lærerens side
Læreren
må lage testen.
• Beskrivelse
av hvordan gjennomføringen bør foregå rent konkret.
Den bør
tas på et gitt tidspunkt og avgrenses i tid.
• Fordeler
med opplegget og pedagogiske gevinster
Testen
vil hjelpe læreren til å se hva elevene har fått med seg av opplæringen så
langt. Den vil motivere elevene til
videre innsats.
Oppgave
2 og Oppgave 3 :Realiser testen for ett av oppleggene - Skriv blogginnlegg om
testen din Jeg
har realisert testen for opplegg nr. 3 om Taushetsplikt og personvern.
Sentrale
aspekter ved testen:
· Først setter jeg inn kompetansemålet, slik at vi holder fokus på målet for opplæringen.
· For å skape variasjon i testen vil jeg benytte meg av ulike spørsmålstyper. Jeg velger også å legge inn spørsmål av typen åpne spørsmål. Dette for å gi rom for elevens egen refleksjon og begrunnelser.
·
Eksempler
på ulike spørsmålsstillinger fra testen.
·
Et
skjema for elevens egen refleksjon.
Oppgave
4 – Refleksjon over hva som kreves av en lærer for å ta i bruk tester
formativt.
Hva trengs av opplæring?
Hvor mye
opplæring som kreves vil avhenge av hvor mye ITs learning erfaring læreren har
i forkant. Hvis læreren har god erfaring med ITs learning vil det gå greit å
sette seg inn i test verktøyet. Det kan være fint å få et kurs hvor prinsippene
for testverktøyet gjennom gås. Likevel er det kun hvis læreren selv har
interesse av å prøve seg frem og jobbe med å lage tester at han/hun vil bli god
til å lage tester.
Er det vanskelig? Lett? Det er ikke vanskelig å lage tester i ITs
learning, men det vil kreve utholdenhet og engasjement for å få til gode
tester. Særlig i starten. Det er et stort potensiale i testverktøyet og rike
muligheter for variasjon. Det kan være greit å starte med noen enkle alternativ
og så utvide repertoaret etter hvert.
Hva skal til for å lykkes? Ikke gi seg. Ha en oppriktig
interesse og nysgjerrighet for å lykkes. Se den pedagogiske gevinsten av å
benytte testverktøyet. Ha noen å spørre under veis.
Aha-opplevelser underveis: Dette er første gangen jeg
bruker tester formativt. Jeg har frem til nå kun brukt testverktøyet summativt.
Aha- opplevelsen for meg har vært den pedagogiske nytten av testverktøyet
underveis i opplæringen.